V.V. de Blesse en F.C. Oldemarkt maken zich op voor een fusie

28 maart 2024 7:45

De voetbalclubs uit de Blesse en Oldemarkt willen fuseren. De besturen van beide verenigingen hebben dit vandaag naar buiten gebracht. Aankomende maandagavond 20.00 uur organiseren beide verenigingen op hun eigen accommodatie een voorlichtingsavond voor de leden.

“We moeten de ogen niet sluiten voor de ontwikkelingen” aldus Hans Meijerink, voorzitter van F.C. Oldemarkt. “De samenleving vergrijst en typische dorpsclubs als de onze merken dat. Het wordt daardoor steeds moeilijker om voldoende leden en vrijwilligers te vinden terwijl er steeds meer eisen aan ons worden gesteld” Frans Kemper, voorzitter van v.v. de Blesse vult aan. “Je moet het dak repareren als de zon schijnt. De situatie is nog niet heel urgent maar als we door de oogharen heen kijken is schaalvergroting onvermijdelijk.”

De beide clubs bestaan sinds de jaren ‘30 van de vorige eeuw en kennen elkaar goed. Sinds de promotie van v.v. de Blesse treffen de eerste teams elkaar ook weer in de derde klasse en binnen de jeugdafdeling wordt er al samengewerkt. De beide heren benadrukken dat de clubs er in de basis goed voor staan, ook financieel. Een samengaan vanuit kracht derhalve.

Oldeblesse
“Eigenlijk vormt de samenwerking tussen onze MO-17 teams de aanleiding om weer eens met elkaar om tafel te gaan” aldus Meijerink. “Deze samenwerking verloopt naar beider tevredenheid. Het gezamenlijke MO-17 team komt uit onder de naam “Oldeblesse” en heeft ook eigen (roze) shirts gekregen. Volgens de beide voorzitters ligt het voor de hand om onder deze naam verder te gaan. Er is voor gekozen om toe te werken naar een volledige fusie. Kemper: “Dat voelt als een grote stap. En dat is het natuurlijk ook. Maar het is naar ons idee de enige manier om de kracht van samen uit te nutten. Anders blijf je toch met allerlei deelbelangen zitten. En bouw je nooit een sterke cultuur. En vereniging”.

Locatie
Beide verenigingen beschikken over een eigen locatie met goede voorzieningen. Het is de bedoeling dat er uiteindelijk vanuit één locatie wordt gevoetbald. Welke dat wordt is nog niet bekend. Hiertoe wordt overleg gevoerd met de gemeente Weststellingwerf en Steenwijkerland.

Tweede klasse
De besturen hebben vastgesteld dat de clubs samen over veel talent beschikken. Meijerink: “Wij denken dat we een selectie kunnen samenstellen die zonder meer op het niveau van de tweede klasse kan voetballen”. Daarmee kunnen we mee met clubs als Steenwijkerwold en Oldeholtpade. En dat geeft toch weer een hele nieuwe dynamiek.

Ledenbesluit
De besturen streven ernaar om de fusie voor de start van het seizoen 2025-2026 (augustus 2025) gerealiseerd te hebben. Er is nog veel werk te doen en de leden hebben uiteindelijk de beslissende stem. De verenigingen willen daarom uitgebreid de tijd nemen om de leden te betrekken bij de ontwikkelingen.

Voorlichtingsavond
De beide verenigingen organiseren aankomende maandagavond om 20.00 uur een voorlichtingsavond voor leden en andere belangstellenden. Beide op de eigen locatie. “We vinden het erg belangrijk dat iedereen tijdig maar ook gelijktijdig wordt geïnformeerd over deze plannen. Dat voorkomt onrust.” aldus Kemper. De beide heren verwachten een grote opkomst maar hebben vertrouwen in de goede afloop van het proces.

Bron: Maud